Zajęcia mają charakter grupowego warsztatu. Około 20–30 % czasu zajmują teoretyczne podstawy prezentowane przez trenera. Pozostałe 70–80% czasu jest przeznaczone na ćwiczenie przez uczestników umiejętności wykorzystania tej wiedzy.
Każde z omawianych zagadnień związane jest z ćwiczeniami, pozwalającymi
na praktyczne opanowanie omawianych treści. Ćwiczenia najczęściej poprzedzane prezentacjami (chyba, że jest to jeszcze „diagnostyka na wejściu”), a na koniec omawiane – tak, by uczestnicy otrzymywali istotne dla korekty swoich zachowań i postaw informacje zwrotne.
W czasie realizacji zajęć warsztatowych wykorzystujemy m. in. następujące metody pracy:
Prezentacje, m.in. multimedialne,
Ćwiczenia praktyczne w małych grupach lub parach,
Interaktywne gry symulacyjne w małych grupach,
Analiza konkretnych przypadków,
Dyskusja z podsumowaniem trenera,
„Burze mózgów” – zbieranie przez trenera pomysłów generowanych przez grupę,
Testy diagnostyczne,
- Case study – indywidualnie dopasowane do grupy uczestników, odnoszące się do sytuacji, z jakimi spotykają się na co dzień pracownicy danego sektora lub Firmy,
- Projekcje fragmentów filmów edukacyjnych,
- Symulacja różnych zachowań – tzw. scenki — praca z kamerą video ze wspólną analizą.