Cele:
Poznanie istoty, pojęcia procesu komunikacji — model oraz różnych rodzajów porozumiewania się,
Wyjaśnienie metod i zasad usprawnień komunikacji w tym pokonywania barier Komunikacyjnych,
Zapoznanie z ideą komunikacji niewerbalnej, komunikacji werbalnej konwergencja językowa) i wokalnej oraz inteligencji emocjonalnej,
Pomoc w zdiagnozowaniu własnego stylu komunikowania się
Wymiana doświadczeń uczestników szkolenia.
Program:
1. Pojęcie i istota procesu komunikacji (model procesu – etapów – komunikacji),
2. Porozumiewanie się oficjalne, Porozumiewanie się nieformalne; Relacje twarzą w twarz, czy pośrednie?),
3. Metody i zasady usprawnień komunikacji:
- Aktywne słuchanie:
- parafraza,
- odzwierciedlanie,
- klaryfikacja,
- dowartościowanie,
- Udzielanie i korzystanie z informacji zwrotnej:
- „FUO”,
- „Kanapka”,
- komunikatu TY i JA
c) Rodzaje barier komunikacyjnych, tzw. szumu i 15 zasad ich usuwania wg Z. Nęckiego
4. Poziom komunikacji niewerbalnej – mowa ciała:
- powody korzystania z mowy ciała,
- znaczenie inteligencji emocjonalnej.
5. Poziom komunikacja werbalnej i wokalnej:
- znaczenie mowy
- rodzaje wypowiedzi,
- sztuka zadawania pytań (otwarte, zamknięte, sugerujce),
- kanały komunikacyjne,
- zasada konwergencji językowej,
- ton/intonacja wypowiedzi
6. Style komunikowania się (instrumentalny, egocentryczny, allocentryczny) – test indywidualny diagnozujący styl komunikacji.
7. Zakończenie – krótkie podsumowanie, wypełnienie ankiet ewaluacyjnych, pożegnanie z uczestnikami badanie trenera dot. zrealizowanej tematyki.
Cele:
Dostarczenie narzędzi ułatwiających organizację pracy zespołu,
Zapoznanie się z zasadami efektywnego zarządzania czasem i delegowania,
Wyrobienie umiejętności planowania celów i robienia najpierw tego co najważniejsze,
- Wymiana doświadczeń
Program:
1. Ocena praktykowanego stylu pracy i własnej efektywności
- Mocne i słabe strony w zarządzaniu własnym czasem.
- Autodiagnoza: identyfikacja własnych zjadaczy czasu
- Najczęstsze przyczyny braku efektywności
- Korzyści z lepszego zarządzania czasem.
2. Moje priorytety i cele, a priorytety i cele Firmy i skuteczne strategia budowania celów
- Metoda celów SMART
- Przekładanie wyznaczonych celów na zadania
- Sześciostopniowa strategia formułowania celów
- Rola dobrze sformułowanego celu w procesie wzbudzania motywacji
3. Metody i narzędzia efektywnego zarządzania sobą w czasie
- Matryca Eisenhowera
- Zasada Pareto
- Synergia Prawa Parkinsona i prawa Hofstadtera
- Ustalanie priorytetów – analiza ABC
4. Narzędzia planowania
- Plany dzienne /metoda ALPEN/, plany krótkoterminowe i długoterminowe,
- Kalendarze i organizery. Spotkania w MS Office Outlook udostępniane szefom.
5. Zasady planowania a skuteczna realizacja zadań
- Zasada 60/40
- Efekt piły
- Efekt siekiery
- Krzywa wydajności
- Krzywa zakłóceń
6. Zakończenie szkolenia, podsumowanie i wypełnienie ankiet.
Cele:
Poznanie istoty i pojęcia stresu – czy zawsze jest negatywny? — oraz odkrycie jaka jest indywidualna podatność i odporność uczestników na stres,
Odkrywanie przyczyn powstawania stresu, stereotypów i własnych przekonań z nim związanych i objawów długotrwale przeżywanego stresu: fizjologicznych, psychologicznych, emocjonalne i zdrowotnych,
- Uświadomienie uczestnikom sposobów poszukiwania równowagi między życiem prywatnym a pracą,
- Uświadomienie niszczycielskiego wpływu stosowaniach nieaktywnych i niezdrowych sposobów radzenia sobie ze stresem,
Poznanie zasad i korzyści stosowania prostych sposobów radzenia sobie ze stresem dla zdrowia ciała, umysłu i ducha:
Wzrost świadomości związanej z inteligencją emocjonalną,
Wymiana doświadczeń
Program:
1. Wstęp
2. Mechanizmy powstawania i funkcjonowania stresu:
- Zjawisko stresu fizjologicznego i psychologicznego, radzenie sobie z nim i mitologia stresu, czyli moja percepcja sytuacji,
- Symptomy i konsekwencje stresu (dobrego – eustresu i złego dystresu – przewlekłego): fizyczne, psychiczno/emocjonalne, społeczne i zdrowotne,
- Fazy stresu wg Selyego,
- Sporządzanie mapy sytuacji stresogennych przez każdego uczestnika, vs ranking sytuacji stresowych wg Holmesa i Rahe’a i co z tego wynika?
- Analiza źródeł i czynników stresogennych w organizacji uczestnika (w tym czas pracy)?
3. Dlaczego należy zarządzać stresem?
4. Twój dzisiejszy (zdrowy, czy nie?) sposób na stresory na które masz (lub nie) wpływ i typ osobowości?
- Style funkcjonowania w systuacji stresowej,
- Jak radzisz sobie teraz w systuacji stresowej – kwestionariusz COPE,
- Unikające strategie radzenia sobie ze stresem i konsekwencje ich stosowania
- Psychologiczne mechanizmy obronne w stresie projekscja, regresja, fiksacja, recjonalizacja,
- Stres pojawiający się wtedy, kiedy wiemy co należy robić a robimy co innego.
5. Reaktywna, czy proaktywna osobowość i motywacje do działania a sytuacje stresowe w życiu i pracy.
6. Aktywne techniki radzenia sobie ze stresem, tzw „strategiczne”, niwelujące przyczyny i skutki stresu w tym podnoszące poczucia wartości ograniczające wypalenie zawodowe:
- Co to znaczy być biernym — uległym, agresywnym, asertywnym i dlaczego warto budować poczucie własnej wartości i postawę asertywną?
- Czym jest równowaga życiowa – „zasada 3 x 8” ,
- Cele osobiste i zawodowe,
- Jeśli palisz – koniecznie przestań!
- Wypalenie zawodowe – czym jest i czemu grozi?
- Rola pracodawcy w zapobieganiu zjawisku wypalenia: Formułowanie realistycznych celów, weryfikacja celów i ustalenie priorytetów w zespole,
- Budowanie związków opartych na koleżeństwie/miłości,
- Zdrowe pomaganie w pracy i w życiu
- Pozytywna reinterpretacja, sytuacji stresowych czyli „co mnie nie zabije to mnie wzmocni”, tj. wykorzystaj swoje doświadczenie i uczyń z niego atut!
- Zdrowa dieta jako zasób wspomagający radzenie sobie ze stresem, czyli jedzenie jako lek,
- Ruch ciała uspokaja, 3 x po 30 min. czyli siła odruchu! (ale zaczynamy od badań lekarskich – co mogę robić),
- Relaksacja (medytacje – ćwiczenia autogenne, relaks progresywny mięśni, muzykoterapia w tym oddychanie przeponowe, oczyszczające na przemianę materii, energetyzujące, uspokajające z wizualizacja),
- Uważność i jasność umysłu czyli koncentracja na “tu i teraz”,
- Rozwijanie własnych pasji i hobby /odpoczynek i przyjemność aby „być młodszym o rok za rok”,
- Rób najpierw to, co najważniejsze w życiu i w pracy!
7. Bądź oazą spokoju gdy wokół wszystko wrze, czyli jak być inteligentnym emocjonalnie i odnieść sukces w życiu:
- Różnica miedzy IQ a EQ i jakie to ma znaczenie?
- Samoregulacja jako zdolność do kierowania swoim stanem emocjonalnym i panowania nad nim,
- Samoświadomość jako znajomość siebie oraz zrozumienie tego, o czym informują nas emocje,
- Motywacja jako umiejętność kierowania emocjami, aby ułatwiały one osiąganie wyznaczanych celów,
- Empatia jako dostrzeganie oraz prawidłowe odczytywanie emocji innych ludzi
- Umiejętności społeczne jako kompetencje nawiązywania i podtrzymywania kontaktów oraz wpływania na ludzi.
Cele:
- Nauka sztuki prowadzenia rozmów przy świadomym wykorzystaniu narzędzi komunikacji,
- Zwiększenie satysfakcji osobistej dzięki bardziej skutecznemu radzeniu sobie w stresujących sytuacjach i z „zaborczymi” współpracownikami i/lub klientami,
- Wyrobienie umiejętności radzenia sobie z presją i manipulacją w kontaktach interpersonalnych,
- Wymiana doświadczeń.
Program:
1. Powitanie uczestników szkolenia ‑prezentacja trenera i uczestników, zasad pracy obowiązujących w czasie szkolenia.
2. Asertywność — czym jest naprawdę? Dyskusja moderowana przez trenera poprzedzona „burzą mózgów”.
3. Dlaczego zachowujemy się agresywnie, ulegle i asertywnie i jakie są z tym związane zagrożenia? Praca w grupach z podsumowaniem trenera z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4. Czy jesteś osobą asertywną? — autodiagnoza.
5. Radzenie sobie z presją i manipulacją klientów zewnętrznych, wewnętrznych:
- Asertywna odmowa,
- „Zdarta płyta”
- „Zamiana oceny na opinie”,
- „Poszukiwanie krytyki”,
- „Zamglanie”,
- „Demaskowanie krytyki aluzyjnej”,
Ćwiczenia w parach i tzw. „gorące krzesło”
6. Obrona własnych granic gdy ktoś „wchodzi nam na głowę”,
7. Monolog wewnętrzny, czyli co mi przeszkadza być asertywnym? – zamiany myśli antyasertywnych na proasertywne. Ćwiczenia w parach.
8. Komunikat „Ja” jako technika zmniejszania oporu u odbiorcy i różnica w stosunku do komunikatu „Ty”.
9. Zakończenie – krótkie podsumowanie, wypełnienie ankiet ewaluacyjnych, pożegnanie z uczestnikami badanie trenera dot. zrealizowanej tematyki. Praca indywidualna – prezentacja co dało mi szkolenie i dyskusja.