Przykłady szkoleń
Techniki skutecznej sprzedaży i obsługi klienta
Przykładowy program:
1.Poznajmy się — doświadczenia, zainteresowania, prezentacja indywidualnych oczekiwań szkoleniowych;
2.Wprowadzenie — rola promocji i sprzedaży osobistej w działalności firmy:
marketing mix (6P) we współczesnym przedsiębiorstwie
znaczenie sztuki handlowania dla firmy, klienta i handlowca,
psychologia sprzedawania (gł. powody decyzji klienta)
3.Jakość obsługi Klienta — źródłem przewagi konkurencyjnej a konkurowanie niskimi cenami i pułapki z tym związane;
4. Oczekiwania i typy Klienta — punkt wyjścia do budowania strategi obsługi klienta:
- Hierarchia potrzeb klienta wg A. Maslowa
- Oczekiwania klientów co do obsługi i osób obsługujących (np. kompleksowość
- usług: przedsprzedażowych: aranżacja i posprzedżowych: transport, wniesienie, montaż)
- Najczęściej występujące typy klienta, wg J.Guta i W.Hamana
5. Zasady nawiązywania i podtrzymywania efektywnego kontaktu z klientem (w tym aktywne słuchanie: parafraza, dowartościowanie, odzwierciedlenie, klaryfikacja)
5.1 Poziomy porozumiewania się (werbalny, wokalny i wizualny),
5.2 Komunikacja niewerbalna — język ciała w rozmowie z klientem,
5.3 Komunikacja werbalna — stosowanie kluczowych słów w rozmowie handlowej
6. Model rozmowy handlowej:
6.1 Przygotowanie do spotkania z klientem
6.2 Powitanie — budowanie atmosfery, pierwsze wrażenie
6.3 Definiowanie — ustalanie potrzeb, techniki zadawania pytań, umotywowanie do odpowiedzi
6.4 Oferta — cechy, korzyści, argumenty, odpieranie różnych zastrzeżeń jako wyraz zainteresowania ofertą firmy (racjonalnych, emocjonalnych i taktycznych z określeniem modelu radzenia sobie z nimi); Argumentacja dowodząca w firmie X.
6.5 Zobowiązanie — jak skutecznie zakończyć rozmowę?
6.6 Kontakty po sprzedaży — usługi posprzedażowe
7. Trening praktyczny — test umiejętności handlowca.
Przykładowy program:
1. Projektowanie działu sprzedaży:
1.1 Cele i zadania sił sprzedaży,
1.2 Strategie działu sprzedaży (własne siły, czy kontraktowe?),
1.3 Struktura organizacyjna działu sprzedaży (terytorialna, produktowa, rynkowa),
1.4 Dział klientów strategicznych — wymysł, czy konieczność?
1.5 Wielkość działu sprzedaży.
2. Analiza stanowiska pracy Przedstawiciela Handlowego.
3. Planowanie i monitoring działań Przedstawiciela Handlowego opartych na ZPC i SMART z wykorzystaniem:
3.1 Bazy klientów jako punkt wyjścia do ustalania tzw. targetów wartościowych i ilościowych:
3.2 Planów pracy — trasy;
3.3 Standardów handlowych;
3.4 Wspólnych wizyt PH i szefa (coaching);
3.5 Spotkania grupy handlowej;
3.6 Systemów raportów
4. Określenie stylu kierowania (nastawienie na zadania czy na ludzi?).
Przykładowy program:
1. Czym jest telemarketing (zrozumienie i poskromienie telefonu jako narzędzia komunikacji).
2. Diagnoza własnego typu użytkownika telefonu i sposobu mówienia przez telefon.
3. Poznanie podstawowych zasad i sposobów pracy telemarketera (np. tworzenie scenariusza).
4. Skuteczne komunikowanie się (mówienie i słuchanie) telemarketera.
5. Rodzaje i etapy rozmów telefonicznych:
5.1 “Telefon dzwoni do firmy” — telefoniczna obsługa klienta (znaczenie pierwszego wrażenia, okazywanie zainteresowania rozmówcy),
5.2 “My inicjujemy rozmowę telefoniczną” — aktywny telemarketer (przygotowanie do rozmowy, badanie potrzeb klienta — wypracowanie własnych “banków pytań” w rozmowie telefonicznej) prezentacja przez telefon opierająca się o korzyści dla firmy z którą rozmawiamy).
6. Reguły rozmowy z trudnym, zdenerwowanym, zniechęconym rozmówcą.
7. Metody postępowania, ułatwiających efektywniejszą i mniej stresującą pracę, np. w konfliktowych sytuacjach.
8. Symulowanie rozmowy telefonicznej z udziałem trenera w roli obserwatora.
Przykładowy program:
1. Dlaczego warto uczestniczyć w targach?
2. Budowanie ankiety targowej
3. Targowa prezentacja handlowa:
3.1 Techniki prezentacji:
- technikę sprzedawania korzyści — CAB (ang. Characteristics, Advantages, Benefits);
- technikę wyróżniania elementów swojego produktu na tle produktów konkurencyjnych — USP (ang. Unique Selling Proposition);
- technikę ustrukturalizowanej wypowiedzi — PP (ang. Power Point).
3.2 Dobrego sprzedawcę poznaje się po tym, jak zaczyna i jak kończy (obietnica nawiązania kontaktu po targach)
3.3 Najpierw sprzedać produkt, a potem siebie (inaczej niż w normalnej rozmowie handlowej)
4. Typologia targowych klientów
5. Zasady targowej etykiety podczas obsługi klientów na stoisku oprócz: “no eating”, “no drinking” i “no cell phones”: Profesjonalizm non-stop, Zadawaj otwarte pytania, Nie bój się wyluzować, Uśmiechaj się i stój prosto, Bądź zdrów.
6. Symulacje sytuacji targowych (zachowania zwiedzających potrafią zaskoczyć nawet doświadczonych uczestników imprez wystawienniczych).
Przykładowy program:
1. Pojęcie i istota procesu komunikacji (model procesu — etapów — komunikacji).
2. Porozumiewanie się oficjalne, Porozumiewanie się nieformalne; Relacje twarzą w twarz, czy pośrednie?).
3. Metody i zasady usprawnień komunikacji
3.1 Aktywne słuchanie (parafraza, odzwierciedlanie, dowartościowanie, klaryfikacja),
3.2 Udzielanie i korzystanie z informacji zwrotnej (krytyka — podarunek),
3.3 Rodzaje barier komunikacyjnych, tzw. szumu i 15 wg Z. Nęckiego zasad ich usuwania;
4. Poziom komunikacji niewerbalnej — mowa ciała (powody korzystania z mowy ciała, znaczenie inteligencji emocjonalnej)
5. Poziom komunikacja werbalnej i wokalnej (znaczenie mowy, rodzaje wypowiedzi, sztuka zadawania pytań, kanały komunikacyjne, zasada konwergencji językowej, ton/intonacja wypowiedzi)
6. Style komunikowania się (instrumentalny, egocentryczny, allocentryczny) — test indywidualny diagnozujący styl komunikacji;
7. Asertywne sposoby przeciwdziałania presji i manipulacji:
- Asertywna odmowa,
- Zdarta płyta;
- Zamiana oceny na opinię;
- Poszukiwanie krytyki i uprzedzanie krytyki; ćwiczenie tzw. “gorące krzesło” — z chętnym uczestnikiem, który wskazuje krytykującego lub chwalącego — doskonalące umiejętności przyjmowania krytyki i pochwał i/lub zamiany oceny na opinię.
- Zamglanie;
- Demaskowanie krytyki aluzyjnej;
- Milczenie
8. Sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych (Rywalizacja, Współpraca, Dostosowywanie się, Unikanie, Kompromis) — test indywidualny diagnozujący styl rozwiązywania konfliktów.
Przykładowy program:
1. Poznajmy się — doświadczenia, zainteresowania, prezentacja indywidualnych oczekiwań szkoleniowych (ew. co przeszkadza w pracy).
2. Czym są negocjacje?
2.1 Negocjacje jako szczególny rodzaj procesu komunikacji,
2.2 Narzędzia skuteczengo (aktywnego) słuchania,
2.3 Zachowania asertywne.
3. Strategie negocjacyjne:
- Negocjacje pozycyjne (zalety, wady)
- Negocjacje problemowe — nastawione na współpracę, (zalety, wady).
4. Fazy procesu:
- Przygotowanie się do negocjacji,
- Oferta wyjściowa,
- Otwarcie negocjacji,
- Właściwe negocjacje,
- Faza końcowa negocjacji,
- Ocena negocjacji z zasadami tzw. mądrego ustępowania.
5. Koncepcja Batny (z ang. Best Alternative to Negotiated Agreement).
6. Metody przezwyciężania impasu w negocjacjach.
7. Wybrane taktyki negocjacyjne: (taktyka niepełnego pełnomocnictwa; odłóżmy to na później; wycofanie oferty (niska piłka); szokująca oferta (drzwiami w twarz); presja czasu; sprzedaj tanio zdobądź reputację; straszenie konkurencją).
8. ABC — reguł wywierania wpływu — jak stosować i bronić się przed nimi?
9. Pułapki negocjacyjne: negocjowanie wartości.
10. Cechy i przykazania skutecznego i sprawnego negocjatora.
11. Określenie własnego stylu negocjowania i wskazówki dla prowadzenia negocjacji z ludźmi mającymi różne style.
12. Trening praktyczny — test — umiejętności handlowca z zastosowaniem kamery.
Przykładowy program:
1. Definicja kierowania. Zadania, umiejętności, role i funkcje współczesnego menedżera.
2. Style (sposoby) kierowania zespołem (stopień wpływu ludzi — grupy na zarządzanie):
2.1 Nastawienie na zadania, czy na ludzi — kwestionariusz;
2.2 Autokracja, demokracja, czy pełne uchylanie się, wg K. Lewina — ćwiczenie grupowe na umiejętność kierowania z prezentacją stylu życia panującego na “Bezludnej wyspie”;
2.3 Definicja zespołu i cechy efektywnych zespołów. Gra o wpływy członków zespołu pełniących w nim różne role; cechy efektywnego zespołu; źródła władzy i wpływu — kwestionariusz pracy zespołowej.
3. Kodeks wartości i zasad w pracy menedżera z pracownikami
4. Trudne rozmowy i decyzje menedżera w pracy z podwładnymi (nagrody, kary i komunikacja zmian — zwolnień w zarządzanym zespole)
5. Planowanie — ZPC i monitoring działań członków zespołu (zasada wyznaczania celów SMART ):
5.1 Plany działań i wyników;
5.2 Raporty dzienne, tygodniowe i analizy porównawcze wyników;
6. Rekrutacja i wprowadzanie pracowników (określenie profilu kandydata, formy poszukiwania, selekcja, interview — ćwiczenie:
- symulacja rekrutacji przed kamerą z analizą — wybór i plan wprowadzania — test na style uczenia się)
7. Motywowanie podwładnych teoria a praktyka (motywacje Twoich ludzi)
7.1 Hierarchia potrzeb A.Maslowa;
7.2 Teoria “X” i “Y” Mc Gregora;
7.3 Finansowe i pozafinansowe sposoby motywowania — techniki wzbogacania pracy członków zespołu.
7.4 Model przewodzenia sytuacyjnego wg Herseya i Blancharda (od instruowania do delegowania ), ćwiczenie grupowe budowania planu motywacyjnego dla wybranej grupy pracowników.
7.5 Stopnie, reguły i przeszkody delegowania obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień.
8. Etapy, zasady i warunki procesu oceny pracowników z konstruktywnym feedback-iem.
9. Rozwiązywanie konfliktów (mediacja, arbitraż oraz negocjacje) w zespole.
Przykładowy program:
1. Co to jest projekt inwestycyjny:
1.1 Horyzont czasowy
1.2 Charakterystyka finansowa
1.3 Rodzaje inwestycji ( rzeczowe, finansowe) i ich cechy.
2. Ryzyko a dochód w inwestowaniu
3. Elementy ekonomiczne projektu inwestycyjnego:
3.1 Nakład inwestycyjny
3.2 Źródła finansowania i koszt kapitału
3.3 Okres trwania projektu
3.4 Wpływy pieniężne netto projektu inwestycyjnego
4. Wpływ czasu na wartość pieniądza
5. Ocena projektu inwestycyjnego:
5.1 Miary proste (okres zwrotu, wartość księgowa projektu)
5.2 Miary zaawansowane (NPV, IRR)
6. Poprawianie parametrów projektu inwestycyjnego
Przykładowy program:
1. Co to jest budżetowanie?
2. Korzyści płynące z budżetowania
3. Elementy budżetu:
3.1 Budżet sprzedaży
3.2 Budżet produkcji
3.3 Budżet zużycia i zakupu materiałów bezpośrednich
3.4 Budżet zużycia i zakupu materiałów pośrednich
3.5 Budżet kosztów robocizny
3.6 Budżet amortyzacji
3.7 Budżet kosztu wytworzenia
3.8 Budżet kosztów zarządu i sprzedaży
3.9 Budżet inwestycyjny
4. Kontrola i skuteczność budżetowania
Przykładowy program:
1. Zorientowanie na klientów zewnętrznych i wewnętrznych
2. Istota jakości procesów
3. Praca w grupie
4. Elementy optymalnego procesu produkcyjnego
5. Eliminacja strat podczas produkcji
6. Elementy Lean Manufacturing
7. Motywacja poprzez osiąganie celów
Przykładowy program:
1. Zorientowanie na klientów zewnętrznych i wewnętrznych
2. Istota jakości procesów
3. Mapowanie i analiza procesów
4. Plan Kontroli Procesów
5. Statystyczna kontrola procesów — SPC
6. Optymalizacja procesów — FMEA
7. Dokumentowanie procesów
Przykładowy program:
1. Zasady oszczędnego wytwarzania
2. Dodawanie wartości w procesach
3. Organizacja i planowanie produkcji — “Just in time”, kanban, harmonogramowanie produkcji
4. Metody eliminacji strat ( balansowanie procesów i eliminacja zbędnych czynności, SMEP, TPM, poka yoke, 5S)
5. Metody ciągłej poprawy i rozwiązywania problemów ( na czym polega ucząca się organizacja ? PDCA, 8D, KAIZEN)
Przykładowy program:
1. Co daje Six Sigma w organizacji? (geneza)
2. Statystyka w procesach
3. Fazy projektów Six Sigma (zasady rozwiązywania problemów metodą Six sigma)
4. Six Sigma dla wdrażania nowych produktów (szersze zastosowania zasad Six Sigma w organizacji)
5. Wdrażanie Six Sigma w organizacji (jak wdrażać Six Sigmę w firmie)
6. Jak połączyć Six Sigmę z Lean?
Przykładowy program:
1. Co daje Six Sigma w organizacji? (geneza)
2. Statystyczna analiza procesów
3. Fazy projektu DMAIC wraz z wymaganymi narzędziami w przykładach
4. Zasady efektywnej pracy w grupie i moderowania spotkań
5. Gra symulacyjna w turach — ćwiczenia z technik optymalizacji procesów
6. Narzędzia Lean w fazach analizy i poprawy
Przykładowy program:
1. Czym jest merchandising? (skuteczność, elementy i narzędzia, korzyści wynikające ze stosowania)
2. Zasady w zachowaniach konsumenckich
- Poziomy ekspozycji
- Reguła prawej ręki
- Model AIDA
- Poszukiwanie korzyści
- Potęga impulsu.
- “Idealna półka”.
3. Merchandising zmysłów (rola kolorów, światła, dźwięków, zapachu i dotyku)
4. ABC reguł wywierania wpływu na ludzi (relacje między merchandiserem a klientem i/lub konsumentem)
5. Techniki ekspozycji
- Rodzaje sklepów detalicznych
- Idealna półka z produktami
- Organizacja promocji
- Wykorzystanie POS-ów
6. Typy klientów (trudni klienci i sytuacje)
7. Sposoby na poprawę komunikacji interpersonalnej (mowa ciała, asertywność, perswazja werbalna)
Przykładowy program:
1. Coaching (on the job) a szkolenie warsztatowe jako metody rozwoju pracownika (kiedy i co zastosować?
2. Proces coachingu (od planowania do analizy wspólnej wizyty)
3. Częstotliwość coachingu
4. Schemat wspólnej wizyty (od zawarcia kontraktu z coachowanym i ustalenia zasad wspólnej pracy do analiza treneingu)
5. Etapy procesu grupowego i role w zespole (kim jest coach i coachowany względem siebie?)
6. “Skrzynka narzędziowa” coacha (aktywne słuchanie, budowanie relacji, zorientowanie na ludzi i zadania — diagnoza poprzez wypełnienie testu, stosowanie informacji zwrotnej, rozpozanawianie stylu komunikacji coachowanego, zachęcanie do zmiany zachowań i postaw)
7. Model przewodzenia sytuacyjnego wg Herseya i Blancharda (od instruowania do delegowania ), ćwiczenie grupowe budowania planu motywacyjnego dla coachoanego)
Mając na uwadze pozytywne doświadczenia, wynikające z wykorzystania aktywnych modułów rekreacyjnych w ramach prowadzonych szkoleń, trenerzy UMRK stosują także (jeśli jest taka potrzeba) częśc “active team building”, prowadząc lub organizując we współpracy:
- Gry rekreacyjne paintball
Opierając się na analizie efektywności szkoleń i audytów personalnych z całym przekonaniem stwierdzić możemy, że jednym z kluczowych elementów, mających wpływ na skuteczność zarządzania i szkolenia jest czysta i sprzyjająca atmosfera w zespole pracowniczym oraz wśród klientów. Poziom integracji i efektywności szkolenia zespołu jest wprost proporcjonalny do atrakcyjności zajęć rekreacyjnych organizowanych dla grupy z dodatkową uwagą, że liczy się też efekt niestandardowych wspólnych przeżyć, co rzutuje na dalszą jakość i współpracę ludzi pracujących i bawiących się wspólnie.
Rozwiązaniem idealnym i praktycznie dla każdej grupy wiekowej jest paintball, dający graczom niestandardową rozrywkę w połączeniu ze sporą dawką adrenaliny i wymagający pełnej współpracy grupy na każdym etapie zabawy. Budując zespołowość, zapewnia jednocześnie trenerom i szefom doskonałą bazę obserwacyjną do dalszych decyzji personalnych.
- Marsz na azymut
Marsz na azymut jest klasycznym przykładem wykorzystania busoli lub kompasu podczas poruszania się w terenie nieznanym, po bezdrożach, w lesie, w nocy, podczas mgły i zimą przy zawianych drogach, gdy nie widać przedmiotów orientacyjnych. Istota marszu sprowadza sie do wykonania przemieszczenia w zadanym kierunku, poprzez podanie azymutu magnetycznego i odległości. Uczestnicy biorący udział w tej formie zajęć dostają różnorodne zadania na swojej trasie do przejścia, rywalizując jednocześnie między sobą w swoich zespołach.
- Spływy kajakowe, rejsy żeglarskie i inne wyprawy firmowe
Spływy kajakowe, rejsy żeglarskie i inne wyprawy firmowe są jednymi z bardziej atrakcyjnych wyjazdów motywacyjnych dla pracowników firm, a ich popularność rośnie niezmiennie od kilku lat. Wyprawy motywacyjne to niezapomniane wyjazdy, łączące program turystyczny z evetami organizowanymi (zgodnie z oczekiwaniami firm) w niecodziennych miejscach i okolicznościach. Dzięki swej wyjątkowości, dostarczają pracownikom niecodziennych wrażeń, które są nieporównanie bardziej skuteczne, niż gotówka czy nagrody rzeczowe, budując trwalej zespoły pracownicze.
- Mitologia stresu
— Zjawisko, symptomy i konsekwencje stresu: psychosomatyczne, fizyczne i psychiczne
— Fazy stresu
— Stres dobry i zły
— Sporządzanie mapy sytuacji stresogennych przez każdego uczestnika
— Twój rodzaj osobowości
— Czy jestem asertywny? — mapa asertywności
— Co to znaczy być biernym — uległym, agresywnym, asertywnym i dlaczego?
— Rozwijanie asertywności poprzez pozytywne postrzeganie siebie i myślenie (ćwiczenie, wykład, dyskusja)
— Parę słów o zarządzaniu czasem.
— Czym jest równowaga życiowa — dyskusja
— Przywracanie/osiąganie równowagi
— Koło życia — ćwiczenie
— Cele osobiste i zawodowe z piramidą wartości osobistych i zawodowych
— Wypalenie zawodowe — co to naprawdę znaczy?
— Etapy wypalenia zawodowego
— Diagnoza poziomu wypalenia zawodowego uczestników
— Jestem wypalony i co dalej?
— Rola pracodawcy w zapobieganiu zjawisku wypalenia
— Profilaktyka działania nastawione na zmniejszenie skutków stresu — “od ręki”
— Działania tzw “strategiczne”, niwelujące przyczyny i skutki stresu w tym podnoszenie poczucia wartości
— Zwiększanie poczucia wewnętrznej kontroli
— Praktyczny sposób nabywania optymizmu
— Zdrowie — w tym dieta jako zasób wspomagający radzenie sobie ze stresem
— Rola sportu (od marszu do biegu) w radzeniu sobie ze stresem — ćw. w terenie
— Wykorzystanie zasobów indywidualnych i doświadczeń uczestników w niwelowaniu stresu
— Relaks progresywny i trening autogenny
— Muzykoterapia i nauka oddychania przeponowego
— Afirmacje i kotwiczenie i uśmiech
— Wizualizacje — ćwiczenie Wodospad
— Trening “8 x O” — osobowość immunologicznie silna
— Podsumowanie warsztatu. Feedback dla uczestników i Ewaluacja
- Komunikacja interpersonalna
— Elementy procesu komunikowania
— Komunikacja jednokierunkowa a dwukierunkowa
— Zarządzanie przestrzenią — proksemika
— Błędy i blokady w komunikacji
— Autoprezentacja jako kompetencja
— Trening autoprezentacyjny, jako narzędzie wywierania wpływu
— Sztuka operowania głosem i oddechem oraz praca nad słowem
— Głos i mowa ciała, jako narzędzia wpływu
— Mowa ciała — popularne gesty i zachowania
— Struktura wystąpień publicznych
— INTRO
— Wygląd i wizerunek prelegenta — biznesowy dress code
— Podsumowanie warsztatu. Feedback dla uczestników i Ewaluacja